رفتن به محتوای اصلی
x
تصویر

جلسه دفاع پایان ­نامه کارشناسی ارشد (آقای مهدی کازرونی ایمانیه)

موضوع: شبیه سازی پخش ذرات ویروس کرونا در یک محیط بسته با استفاده از نرم ­افزار کامسول

ارائه دهنده: مهدی کازرونی ایمانیه

استادان راهنما: دکتر محمد رضا توکلی نژاد، دکتر مهدی جوان­بخت

استادان داور: دکتر احمد سوهانکار، دکتر ایمان چیت ساز

 

چکیده

کووید 19 یک بیماری با قدرت انتقال بالا میان انسان­ هاست که در مدت کوتاهی در کل جهان سرایت پیدا کرده ­است. این بیماری بر اثر ویروس کووید 19 از طریق هوا انتقال می­ یابد. همه­ گیری این بیماری در مدت زمان کوتاهی در کل جهان سرایت یافته و تبدیل به یکی از جدی­ترین مسائل تمامی کشورها شده ­است.

شبیه ­سازی انتقال عوامل بیماری­ ها جهت کاهش سرعت انتقال بیماری میان افراد درباره ویروس ­های بسیاری انجام شده است. درباره ویروس کووید 19 باتوجه‌به نو بودن، مطالعات کمی انجام شده و باتوجه‌به قدرت سرایت بالای این بیماری لزوم مطالعات این‌چنینی، چندین برابر شده است.

در این پژوهش با استفاده از شبیه‌سازی انتقال ذرات معلق، به بررسی نحوه پخش ذرات و در نتیجه استخراج فاصله ایمن میان دو نفر حاضر در یک اتاق عادی پرداخته شده است. مطالعات انجام شده در حالت­ های مختلف ملاقات افراد، فواصل مختلف و زمان ­های مختلف انجام شده و در این پژوهش اثر باز یا بسته بودن پنجره نیز بررسی شده است. در این پژوهش از مدل  جهت شبیه ­سازی جریان در اتاق استفاده شد. سیستم تهویه مطبوع حاضر در اتاق بایستی دما اتاق را در محدوده شرایط آسایش قرار می­داد. این در حالی است که دمای هوای محیط اطراف تا 31 درجه سلسیوس است. کنترل این شرط که شرایط آسایش در اتاق برقرار باشد با استفاده از نمودارهای دمایی خروجی نرم­افزار کامسول انجام شده است. نیروی براونی و نیروهای جاذبه و پسا و برآ، نیروهای وارد شده به ذرات ویروس در نظر گرفته شده‌اند.

بر اثر مطالعات انجام شده در این پژوهش کاهش زمان ملاقات و افزایش فاصله حین ملاقات مهم­ترین عوامل در کاهش ریسک انتقال بیماری ­اند. در فواصل نزدیک افراد بازکردن پنجره عامل بالارفتن ریسک انتقال بیماری است، این در حالی است که در فواصل دور بیشتر از دو متری بازکردن پنجره باعث کاهش ریسک انتقال بیماری می­ شود. برگزاری ملاقات ­ها به‌صورت نشسته باعث افزایش حدود ده‌ درصدی ریسک انتقال بیماری است. نکته دیگر قابل‌ تأمل این است که جهت کاهش ریسک انتقال بیماری بایستی به‌صورتی ایستاد که دریچه دمش سیستم تهویه مطبوع در پشت سر انسان قرار گیرد.

ارتقاء امنیت وب با وف ایرانی