رفتن به محتوای اصلی
x
تصویر

جلسه دفاع از رساله دکتری (آقای رضا شهسواری)

موضوع: شبیه­ سازی دینامیک مولکولی برای مطالعه رفتار مکانیکی تک لایه دی­سولفید مولیبدن با استفاده از پتانسیل­ های بین اتمی یادگیری ماشین

استادان راهنما: دکتر سیدعلیرضا شهیدی، دکتر سید جواد هاشمی فر

استادان مشاور:

استادان داور: دکتر محمد سیلانی، دکتر مجتبی اعلایی

 

چیکده

یکی از اهداف نهایی شبیه­ سازی ­های عددی،­ محاسبه دقیق خواص مواد با حداقل اطلاعات تجربی یا آزمایشگاهی می­ باشد. روش ­های ابتدا به ساکن مانند تئوری تابعی چگالی بهترین دقت ممکن را برای خواص الکترونیکی بدون نیاز به هیچ داده تجربی فراهم می ­کنند اما این روش برای سیستم­ هایی با صد یا نهایت هزار اتم کاربرد دارد. در واقع اگرچه محاسبات تئوری تابعی چگالی ابزار قدرتمندی برای تحقیق در مورد خواص مکانیکی و الکتریکی ساختارها می ­باشد اما برای سیستم­ های بزرگ از نظر محاسباتی به­ شدت هزینه­ بر می­ شوند. درحالی ­که اگرچه روش­ هایی مانند دینامیک مولکولی و یا اجزاء محدود برای سیستم­ های بزرگ­تر و واقعی ­­تر کاربرد دارند ولی نیازمند داده ­های تجربی و آزمایشی هستند.

در این رساله، یک پتانسیل بین ­اتمی برای دی­سولفید مولیبدن براساس تانسور پتانسیل­ ممان، که یکی از انواع پتانسیل ­های بین اتمی­ یادگیری ماشین می­ باشد ارائه می ­شود. در بخش به­ دست آوردن تابع پتاسیل یادگیری ماشین، نیروها، تنش­­ ها و انرژی­ های تعدادی از ساختارهای دی­سولفید مولیبدن، با استفاده از محاسبات تئوری تابع چگالی محاسبه خواهند شد تا یکسری داده­ های آموزشی فراهم شود. با توجه به داده­های آموزشی فراهم شده پتانسیل مورد نظر، با استفاده از پکیج پتانسیل­ های بین اتمی یادگیری ماشین که کارکرد آن براساس روش رگرسیون و الگوریتم غیرخطی می­ باشد آموزش داده خواهد شد تا بتواند پیش ­بینی را برای نیروها، تنش­ ها و انرژی­ های هر ساختار دیگری انجام دهد. بعد از به دست آوردن تابع پتانسیل بین اتمی یادگیری ماشین، یک شبیه­ سازی تست کشش تک ­محوره با استفاده از نرم­ افزار لمپس بر روی دی­سولفید مولیبدن در هر دوفاز رسانا و نیمه ­رسانا انجام خواهد شد تا خواص مکانیکی این ماده شامل مدول یانگ، تنش حد نهایی، و کرنش شکست ارزیابی ­شوند.

 

کلمات کلیدی: دینامیک مولکولی، مکانیک کوانتومی، پتانسیل بین اتمی یادگیری ماشین، خواص مکانیکی، دی­سولفید مولیبدن

تحت نظارت وف ایرانی