رفتن به محتوای اصلی
x
تصویر

جلسه دفاع رساله دکتری (آقای سعید امینی)

موضوع:  بررسی اثر امواج فراصوت  بر فرآیند شکل‌دهی نموی گرم آلیاژ Ti-6Al-4v

ارائه دهنده:  سعید امینی

استاد راهنما : دکتر محمود فرزین

استاد مشاور:  دکتر امین‌الله محمدی

اساتید داور:  دکتر امیر عبدالله، دکتر محمود کدخدایی، دکتر علیرضا فدایی تهرانی

چکیده:

امروزه استفاده از امواج ارتعاشی با فرکانس بالاتر از20KHz، موسوم به امواج فراصوت، کاربردهای فراوانی یافته‌است. این امواج در بسیاری از فرایندهای مهندسی و تولیدی به منظور بهینه کردن شرایط تولید نظیرکاهش نیروها ، کاهش اصطکاک و همچنین بهتر کردن کیفیت قطعات، نظیر بالا بردن صافی سطح وغیره استفاده می‌شود.

در این پژوهش به اثر ارتعاشات فراصوت بر فرآیند شکل‌دهی نموی گرم[1] (به اختصار از این پس  HISFنامیده می‌شود) پرداخته شده است. هدف این پژوهش بررسی اثرات ترکیب این فرآیند با پدیده امواج فراصوت به منظور بدست آوردن پارامترهای لازم برای تولید قطعات با ویژگی‌های کیفی بهتر، نظیرکاهش مقدار اکسید شدن سطحی قطعات، کیفیت سطح بهتر ،خواص مکانیکی مطلوب‌تر، عمق کشش بالاتر و همچنین کاهش نیروی شکل دهی و...بوده است.

درمطالعه حاضر به دلیل خواص بسیار مطلوب آلیاژ Ti-6Al-4V و کابرد آن در صنایع هوایی و ایمپلنت‌های پزشکی  و همچنین غیر ممکن بودن شکل‌دادن این آلیاژ در حالت سرد، و مشکلات عدیده شکل‌دهی نموی گرم آن، این آلیاژ انتخاب شد. در این مطالعه به منظور بررسی شرایط شکل‌دهی تجهیزات لازم برای ارتعاش ابزار و گرم کردن هم‌زمان آن طراحی و ساخته شده است. سپس آزمایش‌های مختلفی، ازجمله پراش اشعه ايکس XRD  و آنالیز فازی، تصویر برداری ریز دانه‌ها توسط میکروسکپ نوری، زبری سنجی  همچنین بررسی عمق کشش انجام شده است. این نتایج نشان می‌دهد این امواج اثرات متنوع و مطلوبی بر فرایند داشته است.

کلمات کلیدی : فرآيند شکل‌دهی نموی گرم، امواج فراصوت، آلیاژTi-6Al-4V

 

 

[1] -Hot incremental sheet metal forming

تحت نظارت وف ایرانی