جلسه دفاع سمینار دوم (خانم سحر قطرسامانی)
موضوع: مدلسازی و پیشبینی خواص تریبولوژیکی تماس سطوح در دورهگذار
ارائهدهنده: سحر قطرهسامانی
استاد راهنما:دکتر صالح اکبرزاده
اساتید مشاور: دکتر مایکل خوانساری، دکتر فخرالدّین اشرفیزاده
اساتید داور: دکتر محمّدرضا فروزان، دکتر محسن اصفهانیان، دکتر مسعود عطاپور، دکتر بهروز موحدی
چکیده
پدیده های تریبولوژی امروزه از چندین نقطه نظر بهطور گسترده در زمینه های مختلف علمی مورد بحث قرار گرفتهاند و نقش پر اهمیتی در مهندسی سطح دارند. خواص تریبولوژیکی از جمله خصوصیات بسیار مهم مواد بهشمار میروند. بهگونهای که مهار و کنترل پدیدههای اصطکاک و سایش میتواند تا حد زیادی در کارایی مواد و ابزارها اثر بگذارد. کارهای تجربی زیادی در مورد اصطکاک و سایش در تماس سطوح در حالت خشک، روانکاری، و پوششدار انجام گرفته است. اما تمرکز این تحقیق ارائه یک مدل نظری جامع و قابل اعتماد میباشد، که با كمترين استفاده از نتایج تجربی بتواند ضریب اصطکاک و سایش را در دورهگذار، دورهای که نرخ سایش و ضریب اصطکاک تغییر می کند، پیشبینی کند. از اینرو در تحقیق حاضر سعی شده است برنامهای برای پیشبینی ضریب اصطکاک و سایش در دورهگذار با در نظر گرفتن تغییرات مرحلهای زبری سطح و همچنین تشکیل ذرات سایشی حین دورانگذار سایش با کمک نرمافزار متلب نوشته شود. بنابراین ابتدا خواص مکانیکی ماده و زبري سطح جسم اندازهگيري و بهعنوان ورودی وارد برنامه شده است. سپس تنش و ضریب اصطکاک از لغزش بین زبریها برای شعاعهای مختلف تماسی هر زبری در هر مرحله از تماس پیشبینی شده است. در ادامه با تعیین طول مشخصه، تغییرات پروفیل زبری و تشکیل ذره سایشی در هر مرحله و سپس با استفاده از مدل مکانیک آسیب پیوسته ضریب سایش پیشبینی شده است. برای اعتباربخشی مدل ارائه شده آزمایشهایی برای دورهگذار طراحی شده است و توسط دستگاه پین روی دیسک برای چند نمونه از جنس ST37 و پارامترهای متغیر پروفیل زبری سطح، سرعت، و نیرو انجام گرفته است. نتایج نظری و تجربی در حالت لغزش خشک نشان داده که ضریب سایش با افزایش ضریب اصطکاک در دورهگذار افزایش مییابد و سپس بهحد پایدار میرسد. نتایج بهدست آمده از اندازهگیری ضریب اصطکاک با یافتههای حاصله از روشهای عددی همخوانی بسیار خوبی دارد و میتواند اطمینان بیشتری درباره دیگر یافتههای مدلسازی که امکان اندازهگیری آنها نبوده است، ببخشد. همچنین نمودار خروجی شبیهسازی تغییرات پروفیل زبری سطح و ذرات سایشی تشکیل شده در هر مرحله استخراج شده است. نتایج شبیهسازی از تأثیر قابل ملاحظه تغییرات پروفیل زبری سطح روی پارامترهای تریبولوژیکی مسأله مانند اصطکاک و سایش حکایت دارد. در این تحقیق از مدلسازی کوتاه شدن زبری بر اثر برخورد الاستوپلاستیک و پلاستیک با یکدیگر در دوران گذار سایش مشخص شده که منظور نکردن ایت اتفاقات ممکن است انحرافی قابل ملاحظه در نتایج ضریب اصطکاک و ضریب سایش ایجاد کند. همچنین در این تحقیق پیشبینی ضریب سایش با روش مکانیک آسیب پیوسته برای بارگذاری ترکیبی و متغیر نیز بررسی شده است که درصد خطای بین مدل و نتایج تجربی 0/1-1/2 درصد بوده است. در مجموع از نتایجی که بهدست آمده میتوان در سیستمهای سایش و پیشبینی سایش در انواع قطعات تحت سایش و تخمین عمر قطعات استفاده کرد.
کلمات کلیدی: تریبولوژی، دورهگذار، تماسسطح، زبری، اصطکاک، ذرهسایشی، ضریبسایش، مکانیک آسیب پیوسته.