رفتن به محتوای اصلی
x
تصویر

جلسه دفاع پایان ­نامه کارشناسی ارشد (آقای آرمین افتخار)

 

موضوع:  خصیصه یابی محاسباتی رفتار همگن هایپرالاستیک فوم­های ساخته شده به روش ورونی

ارائه دهنده:  آرمین افتخار

استادان راهنما: دکتر محمد سیلانی، دکتر مصطفی جمشیدیان

استادان مشاور:   -

  استادان داور: دکتر محمد مشایخی، دکتر مهدی جوانبخت

 

چکيده:

مواد جامد سلولی از جمله فوم ­ها به دلیل ویژگی­های ساختاری منحصر به فرد از جمله استحکام زیاد و جرم کم در صنایع  ساختمانی، هوا فضا، و نظامی به طور گسترده  مورد استفاده قرار می­ گیرند. علاوه بر آن مواد جامد سلولی، عموما از خاصیت جذب انرژی بالایی برخوردار می­ باشند و به دلیل این ویژگی، پتانسیل استفاده از آن ها  در طیف گسترده­ای از کاربردهای مهندسی مانند استفاده در انواع سپرها، به عنوان ضربه­ گیر و در انواع بسته بندی ­ها، به خصوص بسته­ بندی­ های ابزار دقیق فراهم شده است. هدف از تحقیقات مختلفی که روی این مواد انجام می­ گردد کشف یا بهبود عملکرد این ویژگی­ ها می­ باشد.

پیشرفت تکنولوژی در سال­ های اخیر باعث شده است که روش­ های جدیدی برای تولید ساختارهای سلولی ایجاد شود. از جمله­ ی این روش ­ها می­ توان به تولید ساختارهای سلولی با روش ساخت افزودنی اشاره کرد. در روش ساخت افزودنی،  قابلیت تولید ساختارهای سلولی با ویژگی های دلخواه مانند درجه بندی در ضخامت دیواره­ ی سلول، مواد تشکیل دهنده­ ی سلول و خصوصیات ریخت شناسی سلول، مانند نظم سلولی، شکل مقطع سلولی و پراکندگی سلول­ ها فراهم شده است. این قابلیت­ ها که با روش­ های سنتی قابلیت کنترل ناچیزی دارند، به انسان کمک می­کند فوم ­هایی با رفتار کنترل شده طراحی و تولید کنند. این پیشرفت­ ها از یک طرف و در دسترس بودن روش ­های ساخت افزودنی از طرف دیگر انگیزه را برای مطالعه­ ی گونه­ ی جدیدی از فوم­ ها به نام فوم ­های ورونی به وجود آورده است. این فوم ­ها را می­ توان مستقیما در کامپیوتر  طراحی، مدل سازی، تحلیل و در نهایت مستقیما با روش­ های ساخت افزودنی تولید کرد.

در مطالعه­ ی حاضر از آنالیز میکرو مکانیک بر روی سلول حجمک نماینده (RVE) و شبیه سازی چند مقیاسی برای دست­یابی به این خواص و تعیین رفتار موثر ساختارهای فومی استفاده شده است. ایده­ ی کلی از آنالیز میکرو مکانیک و شبیه سازی چند مقیاسه آن است که یک ساختار غیر همگن (فوم)، بتواند به عنوان یک محیط پیوسته به صورت ماکروسکوپیک مدل شود و اثرات ریز ساختاری آن توسط مدل­ های ماکروسکپی تعیین گردد. در مصالح چند مقیاسه، تعیین ثابت­ های ماده با استفاده از بررسی پاسخ میکرو ساختار با بارگذاری‌های مختلف صورت می‌گیرد. آزمون‌های استاندارد شامل کشش و فشار تک محوره، کشش و فشار دو محوره­ ی مساوی (برش خالص) و کشش و فشار حجمی است.

در راستای رسیدن به موارد فوق در این تحقیق، ضمن تشریح الگوریتم ورونی، به روش مدل سازی، شرایط مرزی، روش محاسبه­ ی تنش در سلول نماینده­ی حجم و توضیح انواع مدل­ های هایپر الاستیک پرداخته شد. سپس با معرفی روش گیبسون برای به دست آوردن نمودار تنش-کرنش سلول نماینده­ی حجم در فوم ورونی، اثر پارامترهای مختلف نظیر نوع حل­گر، شرایط مرزی مختلف، ابعاد سطح مقطع و شکل سطح مقطع بر روی نمودار تنش-کرنش فوم ورونی مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج تحقیق نشان می­دهد که در خواص مکانیکی فوم­ ها، چگالی نسبی پارامتر کلیدی و مهمی است. در این پایان نامه برای قسمت الاستیک نمودار تنش-کرنش فوم ورونی، مشابه با رفتار مواد هایپر الاستیک با روی هم اندازی مدل هایپر الاستیک نئوهوکین بر روی نمودار تنش-کرنش به دست آمده از نرم افزار محاسباتی آباکوس، ثابت­ های مدل هایپر الاستیک برای چگالی ­های نسبی متفاوت محاسبه گردید.

 

کلمات کليدی: فوم، ورونی، خصیصه یابی، هایپر الاستیک، چگالی نسبی، سلول نماینده­ی حجم، RVE، مدل سازی، آباکوس

 

تحت نظارت وف ایرانی