رفتن به محتوای اصلی
x
تصویر

جلسه دفاع پایان ­نامه کارشناسی ارشد (آقای احمدرضا قربانی)

موضوع:  بررسی رشد ترک در گلیر به روش المان محدود مرزی مقیاس شده

ارائه دهنده: احمدرضا قربانی

استادان راهنما: دکتر مهران مرادی

استادان مشاور:-

استادان داور: دکتر مشایخی، دکتر شهیدی

 

 

چکیده:

      در این پروژه سعی شده به بررسی جامع رشد ترک در مواد  گلیر پرداخته و در نتیجه به طراحی ایمن نزدیک­تر شد. روش مورد استفاده در این پروژه، روش اجزای محدود مرزی مقیاس شده می ­باشد. به کمک این روش حالتی که رشد ترک از نوع الاستیک باشد، بررسی خواهد شد.

      المان­های اجزای محدود مرزی مقیاس­ شده در نرم ­افزار آباکوس به­ صورت UEL پیاده­ سازی شده و در پایان نشان داده­ شد که روش اجزای محدود مرزی مقیاس­شده با تعداد المان­ های بسیارکم­تر نسبت به روش اجزای محدود و زمان حل کوتاه ­تری جواب­ های دقیق مطابق با واقعیت را ارائه می­ دهد. پیاده­ سازی این نوع المان در آباکوس به دلیل این­که المان­ها برای نرم ­افزار ناشناخته است، با دشواری زیادی همراه بوده و تمامی پارامترهای هندسی و چینش المان­ ها باید به نرم­ افزار معرفی گردد. این روش به ­طور کامل پیاده ­سازی و شرح داده­ شده و برای سایر مدل­سازی­ ها قابل استفاده می­ باشد.

      در ادامه به کمک روش پیاده­ سازی شده نشان داده­ شد که افزایش ضخامت لایه­ های ترک باعث کاهش بازشدگی دهانه­ ی ترک و همچنین کاهش زاویه ­ی رشد ترک می ­گردد. از دیگر موارد بسیار مهم در تعیین رشد ترک در گلیر، نوع گلیر و ترتیب چینش لایه­ ها است. این مورد بین دو گلیر 1 2/3 و گلیر 1 3/2 مقایسه گردید. نتیجه این بود که گلیر 1 3/2 بازشدگی دهانه­ ی ترک بیش­تری دارد و زاویه­ ی رشد ترک نیز در این گلیر بیش­تر است

تحت نظارت وف ایرانی