رفتن به محتوای اصلی
x
تصویر

جلسه دفاع پایان ­نامه کارشناسی ارشد (آقای امیررضا تائید)

 موضوع: شبیه سازی عددی مبدل انرژی موج جاذب نقطه ای دو بدنه

ارائه دهنده: امیررضا تائید

استادان راهنما: دکتر احمد سوهان کار اصفهانی، دکتر شهریار منصور زاده

استادان داور: دکتر مهدی نیلی احمدآبادی، دکتر احمدرضا پیشه ور اصفهانی

 

 

چکیده

به دلیل کمبود و بحران افزایش قیمت سوخت­ های فسیلی، همچنین آلودگی زیست محیطی ناشی از آن­ها در اغلب شهرهای صنعتی، توجه کشورهای پیشرفته، به بهره­ برداری از منابع انرژی تجدید پذیر معطوف شده است. امروزه موضوع استحصال انرژی از منبع تجدید پذیر امواج دریا توسط انواع مبدل­ های انرژی موج، از جمله مرزهای دانش جهانی بوده و مورد توجه محققین قرار گرفته است. در این پژوهش، مطالعه­ ی عددی بر روی یک مبدل انرژی موج جاذب نقطه ای دو بدنه، که به طور مشترک توسط دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه صنعتی هامبورگ آلمان در دست بررسی، طراحی و ساخت است، صورت گرفته است. جهت تعیین رفتار دینامیکی مبدل انرژی موج، چالش اصلی محاسبه­ ی ضرائب هیدرودینامیکی بدنه­ های مبدل است. تعیین جرم افزوده و ضریب میرایی بدنه­ های مبدل، با شبیه سازی آزمون نوسان اجباری در راستای هیو بدنه­ ها در آب ساکن، به روش دینامیک سیالات محاسباتی و با استفاده از نرم افزار ANSYS CFX 18.2 مبتنی بر روش حجم محدود، انجام گرفته است. شبیه سازی آزمون نوسان اجباری جریان پیرامون دو بدنه­ ی مبدل، به صورت سه بعدی، دو فازی و ناپایا و پس از بررسی استقلال از شبکه، طول میدان و گام زمانی، برای فرکانس و دامنه­های نوسان مختلف، انجام گرفته است. مدل سازی جریان آشفته­ ی پیرامون بدنه­­ های مبدل، به صورت میانگین­گیری رینولدز معادلات ناویر استوکس و به روش دو معادل ه­ای SST انجام گرفته است. تاثیر دامنه و فرکانس نوسان بر ضرائب هیدرودینامیکی بدنه­ ها، دامنه پاسخ عملکردی، ساختار گرداب ه­ای، خطوط جریان و بردار سرعت جریان پیرامونی بدنه ­های مبدل، مورد بحث قرار گرفته است. نتایج حاصل از شبیه سازی با نتایج تجربی به دست آمده از آزمایش­ های انجام گرفته در پژوهشکده زیر دریا دانشگاه صنعتی اصفهان، اعتبار سنجی شده است. در ادامه جهت تعیین نیروی تحریک موج وارد بر بدنه­ های مبدل، به عنوان مجهول دیگر معادله­ ی حرکت مبدل، برخورد موج به بدنه ­های ساکن از روش دینامیک سیالات محاسباتی و با استفاده از نرم افزار­هایANSYS FLUENT  و ANSYS CFX، در دو فرکانس موج متفاوت برای بدنه ­های مبدل، بر مبنای تئوری موج ایری، شبیه سازی شده است. نتایج حاصل از شبیه سازی برخورد موج نیز با نتایج تجربی و تحلیلی مقایسه شده است. در انتها به عنوان کاربردی دیگر از دینامیک سیالات محاسباتی، با شبیه سازی آزمون زوال آزاد بدنه­ ی مغروق مبدل توسط ANSYS CFX، در سه دامنه­ ی اولیه­ ی متفاوت، فرکانس طبیعی و ضرائب هیدرودینامیکی بدنه­ ی مغروق در فرکانس طبیعی آن، تعیین گردیده است.

تحت نظارت وف ایرانی