رفتن به محتوای اصلی
x
تصویر

جلسه دفاع پایان ­نامه کارشناسی ارشد (آقای امین فتوحی)

موضوع:  طراحی بهینه یک سیستم آب شیرین کن ساده فتو ولتائیک به روش اسمز معکوس (PV-RO)

ارائه دهنده:  امین فتوحی

استادان راهنما:  دکتر محمود فرزین، دکتر محمد رضا سلیم پور

استادان داور:  دکتر سید محسن صفوی، دکتر رامین کوهی کمالی

 

چکیده:

شیرین سازی آب دریا یا آب شور و یا آب لب شور به یکی از مهم ترین منابع رشد غیر متعارف آب آشامیدنی در بسیاری از نقاط جهان تبدیل شده است. امروزه تصفیه و شیرین سازی آب با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر به عنوان منبع انرژی مداوم و ارزان قیمت و همچنین هزینه سرمایه گذاری مناسب، به یکی از گزینه های مطرح در این حوزه معرفی شده است.

در این پژوهش امکان استفاده از فتوولتائیک (PV) به عنوان منبع تغذیه و بدون استفاده از باتری برای ذخیره انرژی الکتریکی در راه اندازی یک واحد (RO) خانگی بررسی شده است.

در سیستم طراحی شده، نرخ تولید آب شیرین در طول روز با توجه به نیروی خورشیدی موجود متفاوت بود.

مصرف انرژی ویژه از 1/1 کیلووات ساعت بر متر مکعب تا 1/5 کیلووات ساعت بر متر مکعب در کل زمان آزمایش متغیر بود. مدت زمان آزمایش در چند روز از دو فصل گرم و سرد سال که هوا کاملا آفتابی بود، انجام گردید.

سیستم طراحی شده به طور متوسط روزانه 6 لیتر در ساعت آب بهبود یافته تولید می­کند. آب خام ورودی به سیستم همراه با یک صافی ماسه ای کند طراحی شده در حدود پارامترهای کیفی آب های خاکستری انتخاب گردید. در پایان آب تولید شده مطابق با 5 پارامتر کیفی آب براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که آب استحصال شده بهبود یافته از سیستم طبق 5 پارامتر گزارش شده در بازه آب های قابل شرب برای عموم قرار می­گیرد.

 

تحت نظارت وف ایرانی