رفتن به محتوای اصلی
x

جلسه دفاع پایان ­نامه کارشناسی ارشد (آقای عطاریان)

موضوع:  شبیه‌سازی تست برخورد از جانب خودرو مینی ایرانیان

ارائه دهنده:  علی عطاریان اصفهانی

استاد راهنما: دکتر محسن اصفهانیان

استادان داور: دکتر علیرضا شهیدی- دکتر محمد مشایخی

 

 

چکیده:

حفظ ایمنی سرنشینان خودرو در سوانح رانندگی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک خودرو مطرح است. بررسی و ارزیابی عملکرد یک خودرو در محافظت از سرنشینان در بروز حوادث رانندگی، به‌کمک تست تصادف انجام می‌شود. در این تست سعی بر آن است که تا حد امکان شرایط یک تصادف واقعی با استفاده از مدل آدمک و به‌صورت عملی شبیه‌سازی شود. میزان جراحات وارد بر سرنشینان و همچنین خسارات وارد بر خودرو اندازه‌گیری شده و با مقادیر تعیین شده توسط استاندارد مقایسه می‌گردد. بر این اساس تولیدکنندگان خودرو به تغییر در تجهیزات ایمنی و یا تغییر در سایر اجزای خودرو به‌منظور افزایش ایمنی خودرو در تصادفات می‌پردازند.

با توجه به مزایای خودرو کلاس مینی از جمله کاهش میزان مصرف سوخت و آلودگی هوا، طراحی یک خودرو در کلاس مینی و به نام خودرو مینی ایرانیان طی چندین پروژه دانشگاهی انجام شده و این خودرو در مرحله تکمیل طراحی قرار دارد. هدف از این پژوهش بررسی ایمنی خودرو مینی ایرانیان در تست تصادف از جانب و به‌کمک روش اجزای محدود است که استاندارد مورد استفاده، استاندارد تست تصادف از جانب IIHS می‌باشد. شبیه‌سازی به‌کمک نرم‌افزار LS-DYNA که یکی از مطرح‌ترین نرم‌افزار‌ها در زمینه تست تصادف می‌باشد، انجام شده است. در این پروژه ابتدا اصلاحاتی از جمله اصلاح رکاب خودرو و ستون میانی انجام شده تا امکان طراحی کلی درب فراهم شود. پس از طراحی کلی درب خودرو، شبیه‌سازی اجزای محدود سایر تجهیزات اصلی خودرو در دستور کار قرار گرفته تا شرایط انجام تست تصادف از جانب فراهم شود. در همین راستا شبیه‌سازی سیستم تعلیق جلو و عقب، تایر‌ها و کمربند ایمنی انجام گرفته است. در ادامه و پس از آماده‌سازی مدل، تست تصادف از جانب انجام شده است و نتایج که شامل پارامتر‌های مربوط به تغییرشکل سازه بدنه خودرو و جراحات وارد بر آدمک است استخراج شده است. با بررسی این نتایج مشخص شد که مقادیر تغییرشکل سازه بدنه خودرو و تعدادی از پارامتر‌های مربوط به جراحات آدمک، با توجه به بازه تعیین شده توسط استاندارد در بازه مناسبی قرار نگرفته است. به‌منظور بهبود مقادیر این پارامتر‌ها دو اقدام کلی شامل تقویت سازه بدنه خودرو و استفاده از کیسه‌هوا انجام گرفت که پس از انجام دوباره تست، نتایج بیانگر بهبود پارامتر‌های مذکور بود.

 

 

تحت نظارت وف ایرانی