رفتن به محتوای اصلی
x
تصویر

جلسه دفاع پایان ­نامه کارشناسی ارشد (آقای علیرضا آزرم)

موضوع:  طراحي سيستم بازیاب انرژی جنبشي ترمزی به وسيله چرخ لنگر برای یک خودرو سواری

ارائه دهنده: علیرضا آزرم

استادان راهنما: دکتر محسن اصفهانیان

استادان مشاور: دکتر رضا تیکنی

استادان داور: دکتر سعید بهبهانی – دکتر محمدرضا فروزان

 

چیکده :

امروزه با افزایش نگرانی‌های زیست محیطی و اقتصادی، لزوم و اهمیت کاهش انرژی‌های اتلافی خودروها بر هیچ‌کس پوشیده نیست. هدف از طراحی سیستم‌های بازیاب انرژی جنبشی برای خودروها، به‌کارگیری دوباره‌ی انرژی تلف شده درعمل ترمزگیری است که عموما توسط اصطکاک به‌شکل حرارت آزاد می‌شود. بازیابی انرژی ترمزی و ذخیره‌سازی آن، بسته به‌نوع مخزن و شیوه‌ی عملکرد سیستم به دو روش کلی الکتریکی و مکانیکی انجام می‌شود. افزایش کارایی، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی خودرو، نتیجه‌ی بهره‌گیری از این سیستم‌هاست. فلایویل درحال چرخش، یکی از راه‌های کار آمد، ایمن، ارزان و پاک‌ ذخیره‌سازی انرژی همراه  با عمر مفید زیاد است.

این پایان نامه با معرفی انواع سیستم‌های بازیاب انرژی ترمزی آغاز شده و به بررسی مطالعات پیشین و مقایسه‌ی نمونه‌های ساخته‌شده‌ پرداخته است. سپس با درنظر گرفتن ملاحضات و تئوری‌های مختلف، برای طراحی نمونه‌ی اولیه‌ سیستم بازیاب انرژی ترمزی با مخزن فلایویل، سازگار با خودروی سمند تلاش شد. از سیمولینک متلب و افزونه‌ی ادوایزر برای شبیه‌سازی و ارزیابی طرح اولیه استفاده شد. اثر پارامترهای مختلف طراحی بر کارایی سیستم مورد بررسی قرار گرفت و درنهایت برای توجیه نتایج فرضیات مختلف تلاش شد. نتایج شبیه‌سازی‌ها نشان می‌دهد که دستیابی به 13% کاهش در مصرف سوخت وآلایندگی برای خودرویی با مشخصات سمند در سیکل‌های رانندگی‌ درون شهری با فرکانس ترمزگیری قابل توجه، اصلا دور از انتظار نیست. همچنین راه حل‌هایی جهت ارتقای سطح کنترلر و بهینه‌سازی آن نیز پیشنهاد شد که در صورت اعمال آن‌ها مسلما می‌توان انتظار کاهش بیش‌تری در مصرف سوخت و آلایندگی داشت.

تحت نظارت وف ایرانی