رفتن به محتوای اصلی
x

جلسه دفاع پایان ­نامه کارشناسی ارشد (آقای علی روشنایی)

موضوع:  بررسى عددی تاثير مكش و دمش بر كنترل جريان سيال و انتقال حرارت از سيلندر های مستطيلى با نسبت منظری متفاوت

ارائه دهنده:  علی روشنایی

استادان راهنما: آقای دکتر سوهان کار

استادان مشاور: آقای دکتر محمود اشرفی زاده

استادان داور: آقای دکتر ایمان چیت ساز    آقای دکتر محمدرضا توکلی نژاد

زمان و مکان:  چهارشنبه 5 آبان 1400 ساعت 8 صبح جلسه مجازی

 

چیکده :

بررسی رفتار جریان پیرامون اجسام جریان بند همواره موضوعی جذاب برای پژوهشگران این حوزه بوده است. مطالعه ي ساختار ناحيه ي ويك در اطراف جسم جريان بند و تلاش براي ايجاد تغيير در آن به دليل كاربرد وسيع آن در صنايع مختلف، جزء موضوعات پر طرفدار براي محققين بوده كه از جمله كاربرد هاي آن مي توان به لرزش لوله ها در بستر دريا ناشي از امواج و همچنين لرزش برج ها و آسمان خراش ها اشاره نمود. در اين نمونه ها به دليل جدايش جريان، ریزش گردابه و تشكيل ناحيه ي ويك نیروهایی به جسم جريان بند وارده شده و بدون شك بايد تاثير اين نيروها را در طراحي  منظور نمود. كنترل جريان راهي موثر جهت جلوگيري از بروز آسيب به سازه هاي ذكر شده  بوده كه كاهش چشم گير نيروهاي مخرب وارد بر سازه را به دنبال دارد. از اين رو روش هاي مختلفي براي كنترل ساختار ويك و ريزش گردابه ها وجود دارد، كه از جمله ي آنها مي توان به اصلاح هندسه جسم جريان بند، اصلاح زبري سطح و يا ايجاد مكش و يا دمش بر روي سطوح جانبي آن اشاره نمود.

در پژوهش حاضر به بررسی کنترل جریان و انتقال حرارت به شیوه ی اعمال جریان ثانویه مکشی/دمشی، پیرامون سیلندرهای مستطیلی با نسبت های منظری مختلف در بازه ی اعداد رینولدز 100 الی 200 پرداخته شده است. اعمال جریان ثانویه با دو رویکرد متفاوت صورت گرفته که در رویکرد نخست، جریان ثانویه به صورت یکنواخت به سطوح سیلندر اعمال شده و در رویکرد دوم از اعمال یک جریان دمشی جت به بخش مرکزی سطوح جلو/عقب سیلندر استفاده شده است. پس از مطالعه و بررسی حالت های گوناگون اعمال جریان ثانویه مکشی/دمشی، دو حالت بهینه کنترلی به ترتیب برای دو رویکرد متفاوت کنترل انتخاب شده است. در حالات بهینه، ریزش گردابه ها کاهش یافته و یا متوقف شده و همچنین میزان نیروهای برآ و پسا وارده به سیلندر و نوسانات ناشی از آنها به حداقل مقدار ممکن رسیده است.

تحت نظارت وف بومی