رفتن به محتوای اصلی
x
تصویر

جلسه دفاع پایان ­نامه کارشناسی ارشد (آقای محسنی)

موضوع: طراحی و تحلیل استاتیکی و دینامیکی سازه آلومینیومی اتوبوس شهری

ارائه دهنده: پژمان محسنی

استادان راهنما: دکتر محسن اصفهانیان

استادان داور: دکتر محمدرضا فروزان – دکتر صالح اکبرزاده

 

 

چکیده:

امروزه آلودگی هوا به یکی از چالش‌های مدیریتی هر کشوری تبدیل شده است. در حوزه حمل و نقل، خودروها و وسایل نقلیه عمومی نقش مهمی را در این آلودگی ایفا می‌کنند. در جامعه بشری کنونی علی‌رغم اینکه خودرو یکی از نیازهای اصلی هر خانواده‌ای می‌باشد و دارای مزایای متعددی است، اما از اثرات آلاینده آن بر هوا و سلامت انسان نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. با توجه به افزایش گازهای گل‌خانه‌ای و بحران انرژی، استفاده و ترویج از وسایل نقلیه برقی راه حلی امید بخش برای رفع این مشکل است. با این حال عیب وسایل نقلیه برقی در وزن بالای باطری آن می‌باشد. بنابراین طراحی خودرو با موادی جایگزین و سبک‌تر از قبل منطقی به‌نظر می‌رسد.

در این پژوهش ابتدا مدلی از شاسی و بدنه اتوبوس جهت استفاده از سامانه الکتریکی در آن طراحی و ارائه می‌گردد. ابتدا در مدل اولیه تحلیل استاتیکی انجام گردیده است تا از مقاومت سازه در حالت استاتیکی اطمینان حاصل شود. پس از تحلیل استاتیکی، تحلیل دینامیکی بر روی سازه انجام شده است. در تحلیل دینامیکی تحریک‌های وارده از طرف جاده به شاسی مورد بررسی قرار گرفته است. پس از اطمینان از اینکه مدل اولیه قابلیت تحمل بارها را در هر دو حال استاتیکی و دینامیکی را دارا می‌باشد، بهینه‌سازی در جهت کاهش وزن انجام شده است. بهینه‌سازی با استفاده از نتایج حاصل از تحلیل مدل اولیه و همچنین با انجام سعی و خطا بدست آمده است. سرانجام مدل بهینه‌شده مجدد مورد تحلیل استاتیکی و دینامیکی قرار می‌گیرد و در آخر مدل بهینه‌شده سازه ارائه می‌گردد.  

تحت نظارت وف ایرانی