جلسه دفاع پایان نامه کارشناسی ارشد (آقای مهدی صرامی)
موضوع: تحلیل دینامیکی خودروی خدماتشهری بیشفشرده با سیستم فرمان مفصلی
ارائه دهنده: مهدی صرامی
استادان راهنما: جناب آقای دکتر محمدرضا فروزان
استادان مشاور: جناب آقای دکتر محسن اصفهانیان
استادان داور: جناب آقای دکتر حسن نحوی
استادان داور: جناب آقای دکتر مهدی سلمانی تهرانی
چکیده:
از گذشته پاکیزگی معابر و خیابان های شهری بخاطر حفظ زیبایی و بهداشت شهر حائز اهمیت بوده است؛ در ابتدا نظافت معابر و شهر به کمک نیروی انسانی انجام میشد ولی با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از خودروهای مخصوص، این کار با سرعت و دقت بیشتری انجام میشود. خودروهای خدمات شهری در ابعاد و با فناوریهای متفاوت تولید میشوند که کوچکترین نوع آن به جاروب بیشفشرده معروف است. از ویژگی بارز این دسته از خودروها، ابعاد بسیار کوچک در مقایسه با سایر خودروهای خدمات شهری میباشد که به کمک فرمان مفصلی، توانایی حرکت در معابر باریک را برای خودرو میسر میسازد. به دلیل ابعاد کوچک و وزن بالای خودرو، بررسی پایداری و حرکت آن بسیار حائز اهمیت است از اینرو پژوهشی با هدف بررسی و تحلیل دینامیکی این خودرو ارائه شدهاست. اکثر سازندگان این نوع خودرو به دلیل محدودیت فضا از طراحی سیستم تعلیق برای خودرو اجتناب نمودهاند ولی در مدل طراحی شده توسط اعضای تیم، سعی به طراحی مکانیزم تعلیق شدهاست که باعث افزایش پایداری خودرو و کاهش نیروهای وارد بر شاسی میشود. حداکثر سرعت خودروی طراحی شده برابر km/h25 و بیشترین زاویه چرخش مفصل مرکزی آن در حدود 53 درجه میباشد. در این پژوهش ابتدا به بررسی عوامل موثر در پایداری خودرو پرداخته شده و سپس رفتار خودرو در حالات مختلف دینامیکی از جمله عبور از انواع سرعتگیرها، چاله و موانع حرکتی بررسی شدهاست. شبیهسازیها به کمک نرمافزار آدامز صورت گرفتهاست و بر اساس بشینه وزن و سرعت خودرو میباشد تا حالات بحرانی خودرو مشخص و طبق آن طراحی صورت گیرد. سیستم تعلیق مناسب بر اساس شبیهسازیهای انجام شده، سیستم تعلیق بازوی دنبالهدار همراه با محور صلب است.