رفتن به محتوای اصلی
x

جلسه دفاع پایان نامه کارشناسی ارشد (آقای امیرحسین فرقانی اله‌آبادی)

موضوع: طراحی و ساخت مکانیزم کنترل نیروی پیش‌بار در ماشین‌کاری فراصوتی

ارائه دهنده: امیرحسین فرقانی اله‌آبادی

استادان راهنما: دکتر علیرضا فدایی‌تهرانی، دکتر امین‌اله ‌محمدی

استاد مشاور: دکتر سعید بهبهانی

استادان داور: دکتر محمد رضا فروزان، دکتر محمد دانش

چکيده

ماشین‌کاری فراصوتی به‌عنوان یکی از روش‌های نوین ماشین‌کاری، به دلیل قابلیت ماشین‌کاری مواد سخت، ‏ترد و... توجه ویژه‌ای یافته است. این فرآیند بر پایه انتقال ارتعاشات مکانیکی با فرکانس 20 تا 40 کیلوهرتز از طریق ‏ابزار و مواد ساینده به سطح قطعه‌کار استوار است که موجب حذف ماده به واسطه کوبیده شدن ذرات ساینده موجود در ‏محیط ماشین‌کاری بر روی سطح قطعه‌کار می‌شود. ‏ در این میان، نیروی پیش بار که به نیروی ثابت و کنترل شده‌ای گفته می‌‌شود که به طور مداوم بر روی قطعه‌کار اعمال می‌شود، نقش کلیدی و تعیین‌کننده‌ای در عملکرد بهینه فرآیند دارد. ‏ نیروی پیش بار به‌عنوان عاملی برای حفظ تماس پیوسته و مؤثر بین ابزار و دوغاب  ساینده و قطعه عمل کرده و تضمین‌کننده انتقال مطلوب انرژی ارتعاشی به سطح قطعه است. مقدار این نیرو  مستقیماً بر مکانیزم انتقال انرژی ارتعاشی، نرخ ‏برداشت ماده، توزیع تنش‌ها و سایش ابزار اثرگذار است. ‏ از دیدگاه مکانیکی، نیروی پیش‌بار باعث ایجاد فشار تماس بین سطح ابزار و قطعه‌کار می‌شود که باید به‌گونه‌ای ‏تنظیم گردد که ضمن حفظ تماس مستمر و جلوگیری از لغزش، از اعمال نیروهای بیش از حد که منجر به خستگی ‏مکانیکی ابزار و قطعه می‌شود، جلوگیری کند. مدل‌های دینامیکی فرآیند نشان می‌دهند که نیروی پیش‌بار، در تعادل با ‏نیروی ارتعاشی فراصوتی و نیروهای مقاوم محیط ساینده قرار دارد و کنترل بهینه آن می‌تواند باعث کاهش دامنه ‏ارتعاشات ناخواسته و افزایش کارایی فرآیند شود. به عبارتی دیگر، نیروی پیش‌بار به‌عنوان پارامتری بحرانی، تعادل بین ‏انرژی ورودی و مصرف شده در کاهش ماده را تنظیم می‌کند. ‏ از لحاظ تجربی، مطالعات نشان داده‌اند که افزایش نیروی پیش‌بار تا حد مشخصی باعث افزایش نرخ برداشت ‏ماده و بهبود کیفیت سطح می‌شود، اما فراتر از آن نقطه، به دلیل افزایش سایش ابزار و فشارهای موضعی بیش از حد، ‏عملکرد فرآیند دار افت می‌گردد. به‌علاوه، کنترل دقیق نیروی پیش‌بار می‌تواند نقش مهمی در کاهش تنش‌های ‏حرارتی و مکانیکی ایجاد شده در قطعه‌کار و در نتیجه جلوگیری از آسیب‌های داخلی و ترک‌خوردگی ایفا کند. ‏ بنابراین، طراحی سیستم‌های ماشین‌کاری فراصوتی نیازمند مدل‌سازی جامع نیروی پیش‌بار به همراه ‏پارامترهای ارتعاشی، خواص مواد، و شرایط عملیاتی است. این امر زمینه‌ساز بهینه‌سازی فرآیند، افزایش عمر ابزار و ‏دستیابی به کیفیت سطح موردنظر در صنایع پیشرفته‌ای چون هوافضا، پزشکی، و الکترونیک است. هدف از انجام این پژوهش طراحی و ساخت مکانیزمی است که بتوان نیروی پیش‌بار را اعمال و کنترل کرد. روش کنترل و اعمال نیروی‌ پیش‌بار در این پژوهش به این صورت است که سروو موتور با اعمال گشتاور ثابت، ‏بر روی بال اسکرو سبب پیشروی ابزار به سمت قطعه‌کار می‌شود  و حسگر نیروسنج در محل اتصال ابزار نصب ‏شده است و زمان برخورد ابزار با مواد ساینده و قطعه‌کار، نیروسنج، نیروی پیش‌بار وارد شده را اندازه‌گیری می‌کند و اگر این نیرو کمتر از نیروی پیش‌بار ‏تعیین شده باشد پیشروی تا رسیدن به نیروی تعیین شده ادامه پیدا می‌کند و اگر از نیروی تعیین شده بگذرد مقداری ابزار بر‌می‌گردد تا آسیب به قطعه‌کار و ابزار وارد نشود‏ و نیروی پیش‌بار وارد شده کمتر از نیروی تعیین شده بشود و سپس دوباره ‏پیشروی ادامه پیدا می‌کند تا فرآیند براده‌برداری انجام شود‏. صحت‌سنجی مکانیزم کنترل نیروی پیش‌بار به‌عنوان یک مرحله کلیدی در ارزیابی عملکرد سیستم ‏مطرح می‌شود. در این پژوهش، دو روش متفاوت برای صحت‌سنجی مکانیزم کنترل نیروی پیش‌بار موردبررسی ‏قرار گرفت. ‏روش اول با استفاده از یک ترازوی دیجیتال با ظرفیت ۵۰۰ گرم و دقت 0.01 گرم به‌عنوان ‏ابزار اندازه‌گیری، روشی ساده و قابل‌اعتماد برای بررسی میزان نیروی اعمال‌شده در نقطه تماس ابزار و قطعه‌کار ‏فراهم شد. به این صورت که یک قطعه‌کار روی ترازوی دقیق گذاشته شد و با استفاده از ابزار و پیشروی به‌وسیلة ‏حرکت سروو موتور بر روی آن نیرو وارد شد و نیروی اندازه‌گیری شده توسط ترازوی دقیق با نیروی ‏پیش‌بار اندازه‌گیری‌شده توسط حسگر نیروسنج مکانیزم مقایسه شد. روش دوم ابزار با نرخ پیشروی 0.1 میلی‌متر بر دقیقه، ابزار به سمت قطعه‌کار حرکت کرد و قطعه‌کار زیر فشار نیروی ‏پیش‌بار گذاشته شد و نیروی نهایی وارد بر قطعه‌کار که بعد از آن ابزار شروع به حرکت به سمت بالا می‌کند ‏ثبت شد. ‏

کلمات کلیدی: ماشین‌کاری فراصوتی، ماشین‌کاری مدرن، نیروی پیش‌بار، کنترل پیشروی

تحت نظارت وف ایرانی