رفتن به محتوای اصلی
x

جلسه دفاع پایان نامه کارشناسی ارشد (آقای رضا ثابت)

موضوع:  امكان سنجي و مدل‌سازی قوای محرکه هيبرید و تمام برقی برای خودروهای خدمات شهری به منظور کاهش مصرف سوخت

ارائه دهنده:رضا ثابت

استاد راهنما: دکتر محسن اصفهانیان

استاد مشاور: دکتر محمدرضا فروزان

استادان داور: دکتر صالح اکبرزاده، دکتر محمدرضا نیرومند

چکیده

هدف از انجام این تحقیق امکان سنجی مدل‌سازی قوای محرکه هیبرید به منظور کاهش مصرف سوخت خودروی جاروی خیابانی و خودروی جمع‌آوری پسماند می‌باشد. در این تحقیق ساختارهای امکان‌پذیر برای خودروی هدف در نظر گرفته شد که این ساختارها عبارتند از ساختار معمولی، هیبرید هیدرولیک، هیبرید موازی مستقل 1، هیبرید موازی مستقل 2، هیبرید سری و ساختار تمام برقی، سپس تمامی ساختارها نسبت به هم و نسبت به حالت معمولی مقایسه شدند. المان‌های مورد استفاده برای این مدل‌سازی شامل موتور احتراق داخلی، جعبه‌دنده، موتور برقی و باتری بودند. به این منظور ابتدا چرخه رانندگی خودرو جاروی شهری بررسی و مطالعه شد که در این مطالعه خودروی هدف کامیون کلاس 3 می‌باشد. براساس مدل‌سازی انجام شده در محیط نرم‌افزار MATLAB/Simulink ساختار هیبرید سری جاروی شهری با مصرف 12.50 لیتر سوخت در چرخه حرکتی و انرژی مصرفی باتری برابر با 31 کیلووات ساعت و ساختار تمام برقی با مصرف سوخت معادل برابر با 14.59 لیتر در 100 کیلومتر پیمایش به‌عنوان ساختارهای بهینه نسبت به سایر ساختارها برای خودروی جاروی شهری معرفی شدند. همچنین ساختار هیبرید هیدرولیک برای خودروی جمع‌آوری پسماند شهری با مصرف سوخت 27.6 لیتر در 100 کیلومتر کمترین مصرف سوخت را در مقایسه با ساختارهای دیگر داشت. در نهایت برای ساختارهای نهایی براساس نتایج به‌دست آمده، جانمایی تجهیزات این ساختارها در محیط نرم‌افزار اینونتور انجام شد.

تحت نظارت وف ایرانی