جلسه دفاع پایان نامه کارشناسی ارشد (آقای سید امیرحسینی)
موضوع: بررسی عملکرد و شبیهسازی اجزای محدود سازههای سلولی در جعبه تصادف خودرو
ارائه دهنده: سیدامیرحسینی
استادان راهنما: دکتر محمد سیلانی
استادان داور: دکتر محمد مشایخی، دکتر محمدرضا فروزان
چکیده:
در سالهای اخیر، افزایش تصادفات جادهای و لزوم ارتقای ایمنی خودرو، توجه پژوهشگران را به طراحی ساختارهایی با قابلیت جذب انرژی بالا جلب کرده است. جعبه تصادف یکی از اجزای کلیدی در سیستم ایمنی خودرو به شمار میرود که وظیفه جذب انرژی حاصل از برخورد را بر عهده دارد. در این پژوهش، رفتار مکانیکی ساختارهای سلولی به منظور بهبود عملکرد جذب انرژی جعبه تصادف مورد بررسی قرار گرفته است. مدلسازی عددی جعبه تصادف و ساختارهای سلولی مختلف به صورت جداگانه در نرمافزار المان محدود آباکوس انجام شد. پس از شناسایی بهترین سازه سلولی برای استفاده در جعبه تصادف، ساختار مربوطه درون جعبه تصادف قرار داده شد و پارامترهایی مانند انرژی جذب شده، بیشینه نیروی اولیه و تغییر شکل سازه مورد ارزیابی قرار گرفتند. از میان ساختارهای بررسیشده که شامل ساختارهای ششضلعی، بازگشتی، غیردورهای، ESI، STH و BCC میشود، ساختار STH که ترکیبی از سلولهای مثلثی و ستارهای است، بهترین عملکرد را نشان داده است. این ساختار دارای رفتار پلاستیک دو مرحلهای است؛ بهگونهای که در مرحله نخست، سلولهای ستارهای با تنش پایین فشرده میشوند و سپس سلولهای مثلثی با توان تحمل تنش بالا وارد عمل میشوند. این ویژگی منجر به کاهش بیشینه نیروی اولیه و افزایش جذب انرژی میشود که برای عملکرد بهینه جعبه تصادف بسیار مطلوب است. همچنین، تأثیر چگالی ویژه در مقادیر 0/1، 0/2، 0/3 و 0/4 بررسی شد و نتایج نشان داد با وجود تغییر اندک در بیشینه نیروی اولیه، بازده نیرویی به ترتیب 178، 661، 1622 و 2955 درصد نسبت به جعبه تصادف خالی افزایش یافته است.