رفتن به محتوای اصلی
x
تصویر

جلسه دفاع پایان نامه کارشناسی ارشد (آقای صائب صادقی)

موضوع:  شبیه سازی جریان گاز طبیعی در فیلتر گاز خشک ایستگاه­های تقلیل فشار گاز شهری و ارزیابی عملکرد کارتریج فیلتر

ارائه دهنده: صائب صادقی

استاد راهنما: دکتر دوازده امامی

استادان مشاور:-

استادان داور: دکتر توکلی،  دکتر پیشه ور

 

 

چکیده:

 

در بخش‌های متعددی از صنعت، به ویژه در زمینه‌هایی چون پتروشیمی، استخراج نفت و گاز، فرآیندهای تفکیک و جداسازی اجزا از اهمیت وافری برخوردارند. یکی از مهم­ترین این فرایندها، فیلتراسیون می­باشد. در این پژوهش یک فیلتر گاز خشک استوانه­ای که دارای کاربرد فراوان در ایستگاه­ های تقلیل فشار گاز شهری است، انتخاب شده است. ضمنا تاکنون بررسی و تحقیق­های اندکی در ارتباط با این نوع فیلتر انجام شده است، بنابراین پژوهش در ارتباط با این نوع فیلتر حائز اهمیت زیادی می­ باشد. گاز طبیعی در خطوط انتقال حاوی ذرات جامدی موسوم به پودر سیاه[1] است، که می­تواند آسیب ­ها و خسارت­ های جبران­ ناپذیری را به تجهیزات و ابزار موجود وارد کند

     در این تحقیق پس از انتخاب یک فیلتر گاز خشک در یک ایستگاه تقلیل فشار گاز شهری، فرایند تولید هندسه و سپس ایجاد شبکه و مش­زنی برای آن صورت پذیرفته و نهایتا برای بررسی و تحلیل به نرم­ افزار فلوئنت[2] منتقل­ می­شود.  در آنجا فرایند شبیه­ سازی و تعریف جریان و ذرات انجام شده و نتایج حاصل ازآن ثبت می ­گردد.

      در این پژوهش مشخص شد که برای فشار خط لوله گاز 1048 psi ، و سرعت ورودی 5.1843 متر بر ثانیه در ورودی فیلتر، جریان پس از رسیدن به محیط فیلتر کارتریجی، جریانی آرام با عدد رینولدز در حدود 20 خواهد بود و پس از عبور از بستر فیلتر، دارای افت فشاری در حدود 2247 pa شده و نهایتا به دلیل کاهش فشار، سرعت جریان در خروجی مقداری افزایش پیدا کرده و به 9.83 متر بر ثانیه خواهد رسید. همچنین با کاهش سرعت جریان گاز طبیعی در ورودی فیلتر، بازده فیلتر اندکی افزایش پیدا کرده و افت فشار دچار کاهش خواهد شد.

 

 

کلمات کليدی

شبیه سازی، گازطبیعی، فیلتراسیون، ایستگاه تقلیل فشار شهری، فیلتر گاز خشک

 

[1] Black powder

[2] Fluent

تحت نظارت وف ایرانی