رفتن به محتوای اصلی
x

جلسه دفاع پایان نامه کارشناسی ارشد (آقای همایون سلیمان صالح نجف‌آبادی)

موضوع:  شبیهسازی احتراق لایهای در موتور تزریق مستقیم هیدروژن

ارائه دهنده: همایون سلیمان صالح نجفآبادی

استادان راهنما: دکتر ایمان چیتساز – دکتر علی انصاری

استادان داور: دکتر دوازده امامی – دکتر موسایی

چکیده:

قوانین انتشار کربن و استانداردهای روزافزون سخت‌گیرانه آلایندگی برای وسایل‌نقلیه در سراسر جهان فشار زیادی بر تولیدکنندگان اعمال کرده‌است تا وسائل نقلیه با انتشار کربن کمتر را توسعه دهند و به ­فکر جایگزین کردن آنها باشند. همچنین انتشار نگران کننده کربن‌دی‌اکسید و گرمایش کره‌ی زمین، دولت‌ها و سیاستمداران را مجبور بر وضع قوانین و امضای تعهدنامه‌های سخت‌گیرانه در زمینه کنترل کربن‌دی‌اکسید وا داشته است. از طرف دیگر، کمبود منابع لیتیوم در دنیا و نبود زیرساخت‌های تولید خودروهای الکتریکی در بیشتر کشورها، از جمله کشور عزیزمان ایران، دنیا را به‌سمت توسعه موتورهای هیدروژنی سوق داده است. همچنین خودروهای پیل­ سوختی بدلیل نبود زیرساخت صنعتی و زیاد بودن هزینه تولید، به گزینه غیر جذاب برای جایگزینی خودروهای بنزینی تبدیل شده­است. موتور احتراق هیدروژنی بدلیل وجود زیرساخت صنعتی، منابع گسترده تولید هیدروژن و هزینه تولید کم، گزینه جذابی برای ورود به دنیایی بدون کربن است. استفاده از تکنولوژی مخلوط لایه‌ای، از دیرباز در موتورهای دیزلی استفاده‌شده است و در چند دهه اخیر، بدلیل مزایای استفاده از مخلوط لایه­ای مانند، کاهش مصرف سوخت، افزایش بازده، کاهش آلاینده ­ها و راه­ اندازی سرد بهتر، از این روش به‌عنوان فناوری پاشش در موتورهای بنزینی نیز استفاده شده­است. در این تحقیق استفاده از روش مخلوط لایه‌ای برای موتورهای احتراق هیدروژنی مورد بررسی قرار گرفته است. برای شبیه‌سازی موتور از نرم‌افزار تجاری GT-SUITE  و برای شبیه‌سازی مدل احتراقی، از مدل SI-TURB استفاده‌شده است. به منظور اطمینان از صحت شبیه­ سازی، مدل شبیه­ سازی شده با دو تحقیق آزمایشگاهی و شبیه‌سازی یک ­بعدی، صحه‌گذاری شده‌است. برای بررسی حالات و شدت لایه‌ای شدن مخلوط سوخت و هوا، از توابع خطی، درجه 2، درجه 3، نمایی طبیعی و لگاریتم طبیعی برای تعیین توزیع سوخت و هوا در موتور، استفاده‌شده است. طبق نتایج شبیه‌سازی، استفاده از مخلوط لایه‌ای علاوه‌بر اینکه سرعت شعله را 7 تا 27% افزایش می‌دهد، مدت زمان احتراق را 14 تا 37% در نسبت هم‌ارزی‌های متفاوت، کاهش می‌دهد. به­ علاوه نتایج نشان داد، مخلوط لایه ­ای بازده اندیکاتوری موتور را 4 تا 18.5%  افزایش می­ دهد. طبق نتایج مشخص شد که در مخلوط­ های درست، استفاده از توابع با تغییرات شدید مانند درجه 2 و درجه3 مناسب‌تر بوده و در نسبت هم‌ارزی‌های رقیق، توابع خطی، نمایی و لگاریتمی، توزیع ­های مناسب‌تری هستند.

کلمات کلیدی: هیدروژن، احتراق لایه‌ای، نرم­افزار GT-SUITE، مدل SI-TURB ، موتورهای احتراق هیدروژنی

تحت نظارت وف ایرانی