رفتن به محتوای اصلی
x

جلسه دفاع پایان نامه کارشناسی ارشد (آقای کامیاب معصومی)

موضوع:  تحلیل ترمومکانیکال نورد گرم فولاد API X60 5L در ناحیه نورد خشن

ارائه دهنده: کامیاب معصومی

استادان راهنما: دکتر محمدرضا فروزان

استادان مشاور: دکتر محمدرضا نیرومند

استادان داور: دکتر مهدی جوانبخت، دکتر مهران مرادی

 

چیکده :

صنعت فولاد، یکی از صنایع مهم و تاثیر گذار در کشور است که تولیدات آن در صنایع مختلف کشور نظیر انرژی، ساختمان، حمل و نقل، لوازم خانگی و پتروشیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با وجود تنوع بالای محصولات این صنعت که بخش قابل توجهی از نیازهای درون کشور را پوشش می‌دهد، برخی از گریدهای فولادی مورد نیاز کشور هنوز در سبد محصولات شرکت‌های فولادی قرار نگرفته است. برای مثال می‌توان به فولاد‌های گروه API 5L اشاره کرد که برای استفاده در لوله‌های خطوط انتقال نفت و گاز طراحی شده‌اند. برای تولید یک فولاد جدید، نیاز به محاسبه نیروی مورد نیاز در قفسه‌های نورد است تا با درنظر گرفتن این نیرو و خط نورد موجود در کارخانه، تولید فولاد جدید، امکان سنجی شود. اما محاسبه نیروی دقیق نورد به راحتی ممکن نیست زیرا به دمای فولاد و اندازه دانه آن در طول خط نورد وابستگی دارد و این در حالی است که محاسبه دقیق این موارد، خود نیازمند دراختیار داشتن نیروی نورد است، پس برای محاسبه نیروی نورد، به یک برنامه محاسباتی نیاز است که توانایی محاسبه همزمان دما، اندازه دانه، تنش سیلان و نیروی نورد را داشته باشد. امروزه برنامه‌هایی در این زمینه ارائه شده است و یکی از برنامه‌های معتبر، نرم‌افزار HSMM است که توسط شرکت‌های معتبر تولیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پژوهش با هدف دستیابی به برنامه مشابهی در این زمینه انجام گرفت و با الگوگیری از نرم‌افزار HSMM، یک برنامه محاسباتی در دو مرحله آماده شد. در مرحله اول، برای محاسبه هر یک مقدارهای دما، اندازه دانه، تنش سیلان و نیروی نورد، یک زیربرنامه آماده شد که با استفاده از روابط و الگوریتم مناسب، به محاسبه آن مقادیر می‌پردازد. برای اطمینان از صحت عمل‌کرد این زیربرنامه‌ها، نتایج به دست آمده از هریک با نتایج به دست آمده از نرم‌افزار HSMM در خط نورد گرم فولاد API X60 5L در شرکت فولاد مبارکه مقایسه و تطابق مناسبی میان نتایج آن دو مشاهده شد. در مرحله دوم، زیربرنامه ‌ها به وسیله یک الگوی مناسب، به یکدیگر متصل شده و یک کد جامع را به وجود آوردند که با گرفتن ورودی‌های مناسب در ابتدای خط نورد، توانایی محاسبه دما، اندازه دانه، تنش سیلان و نیروی نورد در طول ناحیه نورد خشن را داراست. نتایج کد جامع ابتدا با نتایج نرم‌افزار HSMM مقایسه شد و دستیابی به اختلاف میانگین 2/7 درصد در بخش محاسبه دما، 1 درصد در بخش محاسبه اندازه دانه و 1/6 درصد در بخش محاسبه نیروی نورد میان نتایج آن‌ها، نشان‌ دهنده موفقیت پژوهش در شبیه‌سازی نرم‌افزار HSMM است. سپس با استفاده از ضرایب هندسی مناسب‌تری نسبت به ضرایب استفاده شده در نرم‌افزار HSMM، نیروی نورد محاسبه شده و با نیروی واقعی اندازه گیری شده از خط نورد گرم مقایسه شد. نتایج نشان می‌دهد که پژوهش حاضر نیروی نورد را به نحو موثری دقیق‌تر از نرم‌افزار HSMM محاسبه کرده است. میانگین خطای محاسبات انجام شده توسط نرم‌افزار HSMM نسبت به داده‌های تجربی 7/2 درصد و برای پژوهش حاضر 5 درصد بوده است.

تحت نظارت وف ایرانی