جلسه دفاع پیشنهادیه رساله دکتری (آقای علیرضا شایسته)
موضوع: ارائه یک روش کنترل درشت-ریز مقیاسپذیر برای ادغام دسته خودروها در شدآمد مختلط و مقابله با حمله تزریق اطلاعات نادرست
ارائه دهنده: علیرضا شایسته
استاد راهنما: دکتر محمد دانش
استادان داور: دکتر ایمان ایزدی، دکتر سعید بهبهانی
چکیده
این رساله به ارائهی روشی جدید در مدلسازی و کنترل جریان شدآمد مختلط در سیستمهای حملونقل میپردازد، و تأکید آن بر روشهای مدلسازی درشت و کاربردهای آنها در کنترل همکاری خودروها و امنیت است.این تحقیق، یک مدل درشت مقیاسی جدید برای جریان شدآمد مختلط را معرفی میکند که پیچیدگیهای ناشی از اجزای ناهمگن شدآمد مانند خودروهای خودران متصل و خودروهای انسانران را مدنظر قرار میدهد. یکی از جنبههای کلیدی این تحقیق، توسعهی مدل درشت مقیاسی است که بهطور خاص برای عملیات ادغام خودروها در سناریوهای شدآمدی مختلط طراحی شده و دینامیکها و تعاملات حین فرایند ادغام را بهدقت مدل میکند. علاوه بر این، این رساله یک رویکرد مقیاسپذیر درشت-ریز برای ادغام دسته خودروهای متصل معرفی میکند که از کنترل مرزی برای بهبود عملکرد عملیات حرکت دسته جمعی در محیطهای شدآمدی مختلط استفاده میکند. روش پیشنهادی، مدلهای درشت مقیاس جریان شدآمد را با تعاملات ریزمقیاس خودروها ترکیب میکند تا کارآیی شدآمد را بهینه کند و ازدحام را کاهش دهد. یکی از بخشهای حیاتی این تحقیق، شناسایی حملات تزریق دادههای نادرست در زمینهی مدلهای درشت مقیاس شدآمد است. این امر از طریق طراحی یک مشاهدهگر مرزی انجام میشود که با شناسایی و کاهش تأثیر دادههای مخرب، استحکام و امنیت سیستم را تقویت میکند. مدلها و فنهای پیشنهادی از طریق شبیهسازیهای عددی گسترده اعتبارسنجی میشود و اثربخشی آنها در سناریوهای دنیای واقعی نشان داده میشود.